Pluswerk groep 3

Boodschappen doen

Download hier het werkblad

Elk stukje langs één hokje is 1 minuten lopen. De slager loopt in 9 minuten naar het postkantoor.

Opdrachten:

1. Naar welke winkel loopt Dick in 9 minuten?

2. De slager gaat naar de supermarkt en naar de bakker en loopt dan zo vlug mogelijk weer naar de          slagerij terug. 

    Hoe lang loopt de slager?

3. Wie woont er het verst van het postkantoor?

    Hoeveel minuten moet er gelopen worden als je de kortste weg neemt?

4. Hoe lang lopen is het langste stuk rechte weg?

5. Dick gaat van huis en loopt langs de buitenste weg rond het dorp tot hij weer thuis is.

    Hij loopt geen enkel stukje weg 2 keer!

    Langs welke winkels of gebouwen komt Dick bij deze rondwandeling?

    Hoe lang loopt Dick er over?

6. Welke opdracht kun jij bij dit werkblad bedenken?

Regels en afspraken plusklas

1. We mogen / moeten fouten maken om daarvan te leren..

2. We hebben respect voor elkaar en elkaars uitdagingen.

3.We helpen elkaar en geven elkaar kansen

4. We storen elkaar niet tijdens het werk.

4. Wij proberen een probleem te zien als een mogelijkheid

    om te groeien.

5. We leren om zo zelfstandig mogelijk te werken, bv:

    Eerst zelf proberen om iets op te lossen voordat je om   

    hulp vraagt.

6. We pakken onze eigen spullen en ruimen deze na afloop   

     weer op.

Minipaden

De minipaden gaan jullie samen met de juf in de plusklas maken.

Als je al kunt lezen mag je op het plaatje hiernaast klikken om bij de minipaden te komen. Vraag of juf je werkblad uit wil printen. Klik op filmpje 1 en kijk en luister goed. Maar dan de vragen die bij opdracht 1 horen. Ga dan door naar filmpje 2 en maak de vragen van filmpje 2. Ga zo door tot alle opdrachten zijn gemaakt.

Lever het werkblad in en vergeet niet je naam er op te zetten!

cartoon Dieren

Planten

Les:

  • We leren schillende plantendelen kennen.

  • We gaan blaadjes herkennen en groeperen.

  • Kinderen geven een beschrijving van hoe de blaadjes voelen en ruiken.

  • We leren feiten en meningen geven a.d.h.v. vragen

  • Creatief denken a.d.h.v. 'wat als' vragen beantwoorden en 'nietus'-vragen bedenken.

  • Proefje: We onderzoeken van welke bloem je het beste parfum kunt maken.

klik

 Symmetrie

Symmetrische figuren herkennen

Een figuur is symmetrisch als beide helften gelijk zijn aan elkaar. Als je in het midden een lijn zou trekken en het figuur dubbel zou vouwen, dan is de andere helft precies hetzelfde.
 

Symmetrisch figuur:

 

 

Als je in het midden van deze ster een lijn zou trekken en hem dubbel zou vouwen, dan is de andere helft precies hetzelfde. Deze figuur is dus symmetrisch.

 

Geen symmetrisch figuur:

 

 

Als je in het midden van deze auto een lijn zou trekken en hem dubbel zou vouwen, dan is de andere helft niet hetzelfde. De achterkant van de auto is niet hetzelfde als de voorkant. Deze figuur is dus niet symmetrisch.


Je kunt controleren of een figuur symmetrisch is door de figuur dubbel te vouwen, maar je kunt ook op de middenlijn een spiegeltje plaatsen. Zie je in de spiegel een spiegelbeeld dat precies gelijk is? Dan is de figuur symmetrisch.

Opdracht: Wij gaan zelf een symmetrisch figuur maken op een groot ruitjespapier of een klein ruitjespapier.

In de les krijg je te horen wat we precies gaan doen.

Fantasie-dier

Wat moet je doen?

Zoek een afbeelding van een dier en plak deze in het midden van een vel papier.

 
Maak hier een woordspin van (zie opdracht 'Woordspin' boven aan deze pagina) en schrijf in 'de pootjes' van de spin de lichaamsdelen van het dier dat je hebt opgeplakt.  Wat voor kop, nek, poten, staart en romp heeft het dier.

Maak op deze manier nog twee woordspinnen.

Teken je fantasiedier door verschillende lichaamsdelen te gebruiken van de dieren die je hebt gekozen voor je woordspin.

 

Nu is je eigen fantasiedier klaar!

Bedenk goed!

Wat ga je doen?
Wat heb je nodig?
Wat doe je eerst en wat daarna?

Bouw een mini-maquette

Een maquette is een in het klein gemaakt voorbeeld van bijvoorbeeld een gebouw, een wijk of een stad. Vaak wordt een maquette als voorbeeld gemaakt van hoe iets er in het groot uit zal gaan zien.

 

Kies één gebouwtje van het blad uit. Probeer die zo netjes mogelijk te kleuren, uit te knippen en in elkaar te plakken. 

 

Maak op een A4-tje een plattegrond waar de gebouwen op vastgezet kunnen worden. Let op de verhoudingen (hier help ik jullie natuurlijk bij).

Ook de plattegrond kan veel mooier worden met meer kleuren. Laat maar eens zien hoe jullie het kunnen.

Schets van het huis

Klik op het huis

voor het werkblad

Doolhoven.Probeer te ontsnappen

en kom steeds een level verder!

doolhof.jpg

klik op de foto

Wiskunde

Deze les wiskunde maken we samen in de plusklas.

Om alvast even te kijken wat ongeveer de bedoeling is

kunnen jullie op het plaatje hiernaast klikken om naar het introductiefilmpje te gaan! 

Klik op het potlood voor ruitjespapier 

Hulpmiddelen voor wiskunde en meetkunde

 Robot ontwerpen en bouwen

 

Ontwerp en maak je eigen robot

Na aanleiding van de film Robots gaan jullie een robot ontwerpen op papier.

1. Maak een bouwtekening van je robot

2. Zorg ervoor dat wat je tekent, ook terug te zien is in de robot die je bouwt.

3. Je robot moet een functie hebben, dus iets kunnen doen. Bv…..

4. Schrijf een handleiding. Hoe werkt hij en wat moet je doe om hem te laten werken. Waar zijn

welke onderdelen voor.

5. Bouw je robot. Gebruik verschillende materialen zoals…

6. Geef de robot een passende naam die past bij zijn functie

 

Heel veel bouwplezier!